Soccer Teletext

Teletext zapravo ima jako dugu istoriju i iz današnje perspektive možemo slobodno reći da je on pokrenuo neku vrstu revolucije. 

Definitivno je njegova uloga značajna u napretku tehnologije i svih tehlonoških sistema. Kao početak teleteksta se smatra servis nazvan Ceefax, koji je bio lansiran od strane BBC-a 1974. godine. Ovaj servis je u početku pružao korisnicima neke osnovne informacije, poput vremenske prognoze, dnevnih političkih vesti, ali i sportskih rezultata.

Kako je nastao teletekst i zašto je bio toliko omiljen među kladioničarima?

Kako su prolazile godine, tako je teletext vremenom postajao sve bolji i pristupačniji korisnicima. Svoju šansu su u teletextu videli i sportski kladioničari koji su redovno pratili rezultate utakmica na njemu. 

Glavna prednost ovakvog programa jeste to što se sve nalazilo na jednom mestu, odnosno mogli ste videti rezultate svih sportova na jednom ekranu, što je tada bilo nesvakidašnje. Njegova glavna mana je to što morate sačekati da se promeni stranica teleteksta, i samim tim morate čekate da dođe rezultat koji vas zanima.

Sa digitalizacijom televizije 2012. godine, soccer teletext je polako odlazio u svoju penziju, i njegova upotreba postajala je sve manja. Mada, on nikada zapravo nije skroz isključen i nadamo se da će još neko vreme tako ostati.

Ovakav vid praćenja rezultata je sada već zastareo, s obrizom da danas imamo na raspolaganju mobilne telefone koji jednostavno imaju mnogo više prednosti. Uz pomoć interneta i naših pametnih telefona, u par sekundi možemo pronaći šta god poželimo. Međutim, neki TV kanali i dalje imaju svoj teletext, dok su neki ljubitelji sportskog klađenja ostali pri tradicionalnoj metodi provere rezultata.

Da li se koristi i danas i koje ga sportske kladionice koriste?

Već smo napomenuli da je teletext realno odavno ostario i da su ga zamenile druge savremene aplikacije.. Sa digitalizacijom televizije retko koji TV program je odlučio da zadrži funkciju teleteksta. Međutim, mnoge sportske kladionice su zadržale ovaj tip provere rezultata, tako da je na kraju on ipak našao svoj put do korisnika.

Kladionice u Srbiji kao što su Balkan Bet, Mozzartbet, kladionica Soccer, Premier sportska kladionica, Germania i mnoge druge, i dalje u svojim lokalima imaju teletext i kladioničari ga jednostavno vole.

Ukoliko želite pristupiti fudbalskom teleteksu to možete uraditi na kanalu TV Prve ili Sport Kluba. On se nalazi od stranice broja 549 do stranice 559. Mozzartbet se na primer odlučio za zanimljiviju varijantu, stoga na soccer teletext možete pristupiti preko njihovog online sajta. Izgleda da teletekst i nije u potpunosti otišao u zaborav, a sportske kladionice koje vole vintidž stvari su najviše zaslužne za to. Nadamo se da će tako ostati još neko vreme i da ovaj tradicionalni sistem neće izaći iz mode.

Da li se koristi i danas i koje ga sportske kladionice koriste

Zašto se još uvek koristi teletekst?

Prelaskom sa analogne na digitalnu televiziju teletekst je na neki način izgubio svoj smisao. Pogotovo sa revolucijom pametnih telefona i drugih digitalnih uređaja koji nam omogućavaju da u nekoliko sekundi dobijemo informaciju koju god želimo.

Naravno, ostala je i grupa ljudi koji jednostavno neke stare navike ne žele da menjaju, i to je u redu. To su većinom stariji ljudi koji svoj užitak pronalaze u listanju ponuda u kladionicama kao i soccer teleteksta. Jednostavno oni ne žele menjati nešto na šta su naviknuti, a mi smo im zahvalni što nas sa vremena na vreme podsećaju na neka stara vremena.

Zbog toga su i neke sportske kladionice u Srbiji odlučile da zadrže taj tradicionalni duh. Takođe, teletekst je i neka vrsta marketing trika koji privlači stariju grupu ljudi ka sportskim kladionicama i njihovim lokalima. U današnjoj sport betting industriji želite da imate što više aktivnih korisnika različitih godina i interesovanja.

Istorijat teleteksta

Kao što smo već napomenuli, za nastanak teleteksta možemo označiti 1974. godinu i BBC kompaniju koja je lansirala, tada revolucionaran teletekst. Zapravo teletekst ima jako zanimljivu priču nastajanja. 

Naime, analogna slika TV-a se sastoji iz 576 linija, dok celokupan TV ekran ima tačno 625 linija. Tehničari su došli na ideju da iskoriste taj višak od 49 linija i kreiraju nešto novo. Tada je postajala i potreba za nekim sistemom, koji će omogućavati ljudima da u svakom trenutku imaju pristup svežim informacijama. 

Tako su došli na ideju da pretvore višak linija u tekst. Rezulatat je bio fenomenalan, dobili su neverovatnih 799 stranica koje su imale maksimalno 25 linija i 8 mogućih boja. Tako se rodio teletekst.

Kada na teletekst pogledamo danas, možemo zaključiti da je on bio jako nepraktičan. Kako biste došli do neke informacije morali ste listati kroz veliki broj stranica. Danas je uz pomoć interneta i svih uređaja kojih imamo, sve to mnogo lakše i pristupačnije. Međutim, moramo razumeti da je u to vreme bio revolucija, i teletekst je naravno činio jedan mali korak napretka kako bi došli do onoga gde smo sada.

Šta je zapravo glavna ideja fudbalskog teleteksta?

Sa prvom pojavom teleteksta on se isključivo koristio kao vid informativnog servisa, na kome ste mogli pročitati razne informacije. 

Od vremenske prognoze do dnevnih političkih dešavanja kao i sportskih rezultata. Sportske kladionice su prepoznale potencijal i koristile teletekst kao glavni izvor informacija. Tada nastaje soccer teletekst i on vremenom konstantno napreduje.

Sportskim kladionicama je takođe ovaj metod bio jako isplativ i jednostavan, bio je savršen za njihove potrebe. Stranice su se smenjivale na teletekstu, a na vama je bilo da sačekate onu stranicu koju tražite. U to vreme naravno nije bilo interneta, ili nije bio dostupan svuda kao što je danas, i upravo to je činilo teletekst tako vrednim. 

Ljudi su odavno imali potrebu za nekim izvorom informacijama, samo što danas umesto teleteksta koristimo mnogo lakše i brže metode.

Zaključak

Nadamo se da smo mlađim generacijama uspeli približiti teletekst, njegovu ulogu i koliko je on nekada bio zastupljen u sportskim kladionicama. 

Jako je lepo što su neke sportske kladionice i dalje ostale pri tradicionalnom načinu gledanja rezultata, a samim tim i zadržale deo atmosfere starih sportskih kladionica. Svesni smo takođe da će se teletekst sve manje i manje koristiti, ali isto tako se nadamo da su sportske kladionice čuvari ovog sistema. U svakom slučaju, starije generacije će prepričavati svoja iskustva sa teletekstom, i tako sačuvati njegov duh među pričama. 

Možda i neke buduće generacije po ugledu na teletekst, izmisle nešto potpuno novo i revolucionarno.

Jadranka Sojkic

Jadranka Sojkic

AUTOR RECENZIJE

Jadranka Sojkic

Jadranka Sojkic

Strategijski analitičar kladjenja: Specijalizovan za dugoročnu profitabilnost i održive strategije klađenja.